muzyka: Jerzy Wasowski
Uwagi dla wykonawcy:
Aranżacja oparta o oryginalne wykonanie Kabaretu Starszych Panów (Jerzy Wasowski i Jeremi Przybora).
Akordy z ukośnikiem oznaczają inny dźwięk w basie niż podstawa akordu. Na przykład Fm/Ab to akord Fm z basem na dźwięku Ab.
Gitara na ogół gra tylko akord przed ukośnikiem a to co po nim zostawiamy basiście lub pianiście.
UWAGA: W naszej notacji stosujemy następujący zapis:
dźwięki naturalne (białe klawisze):
A B C D E F G
dźwięki podwyższone (czarne klawisze):
A# C# D# F# G#
dźwięki obniżone (czarne klawisze):
Ab Bb Db Eb Gb
Dźwięk B w niektórych transkrypcjach nazywany jest dźwiękiem H, ale my trzymamy się notacji, z którą najczęściej zetkniecie się w muzyce rozrywkowej. Zatem B, a obniżone B to Bb.
Zarówno w notacji akordów na gitarę jak i w audiodeskrypcji dokonaliśmy niezbędnych uproszczeń.
Prosty odtwarzacz (jakość 128 kbps)
Mikser (jakość 128 kbps)
Wyłącz wybrane instrumenty i zagraj własną wersję: Wyłączenie jednego lub kilku instrumentów: przycisk [M] (mute) Posłuchaj jak gra konkretny instrument: Wyizolowanie jednego lub kilku instrumentów: przycisk [S] (solo). Po wciśnięciu tego przycisku, przebieg fali pokaże w którym miejscu utworu ten instrument występuje! Zmień proporcje głośności: suwaki Zmień ustawienie prawo/lewo: Na samej górze miksera znajdują się pokrętła (panorama). Słuchaj od dowolnego momentu: Kliknięcie lub przesuwanie kursora przebiegu fali utworu pozwala na jego przewijanie. Stwórz własny mix! Przycisk [Nagraj i pobierz mix] pozwoli na nagranie wszystkich ustawień, a nawet zmiany dokonywane w trakcie nagrywania! Po jego ponownym naciśnięciu lub zatrzymaniu odtwarzania pojawi się okno z możliwością zapisu zmiksowanego pliku w formacie wav.
UWAGA! Powyższy mikser ma charakter eksperymentalny. Może się długo ładować przy wolniejszych połączeniach. Prosimy o cierpliwość. Skrypt: Julian Cole
Kabaret Starszych Panów powstał w 1958 roku. Przybora i Wasowski, czyli przedwojenni artyści zakorzenieni niejako w rzeczywistości Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, postanowili na scenie pokazywać wszelkie absurdy otaczającego ich świata. Jerzy Wasowski komponował muzykę, natomiast Jeremi Przybora odpowiadał za warstwę liryczną i tym sposobem stworzyli niepowtarzalny duet literacko-kompozytorski, który przez osiem lat sprawiał, że w porze emitowania ich przedstawień w Telewizji Polskiej pustoszały ulice.
W Kabarecie Starszych Panów nie było konferansjera, czyli osoby, która w znanej wówczas formie kabaretu odpowiadała za nawiązywanie kontaktu z publicznością. Jego miejsce zajęli dwaj Starsi Panowie – Starszy Pan A (Wasowski) i Starszy Pan B (Przybora), którzy ze sobą rozmawiali. Nie zapowiadali piosenek ani skeczów, bo te niejako wynikały z prowadzonych przez nich dialogów i były pewnego rodzaju uzupełnieniem oraz „pretekstem” do pokazania na scenie kolejnych postaci. A te były wybitne, bo w ich programach występowali wspaniali polscy artyści, m.in. Irena Kwiatkowska, Barbara Krafftówna, Kalina Jędrusik, Krystyna Sienkiewicz, Wiesław Gołas, Mieczysław Czechowicz, Wiesław Michnikowski, Edward Dziewoński, Tadeusz Olsza, Bohdan Łazuka, Zdzisław Leśniak i Bronisław Pawlik.
Twórczość Jeremiego Przybory oscylowała wokół absurdalnego dowcipu z nutką sentymentu i liryki oraz ogromem piękna języka polskiego.
Jeremi Przybora i Jerzy Wasowski stworzyli jeden z najwybitniejszych programów rozrywkowych. Ironia, aluzja, przenośnia, humor wyróżniały go spośród innych produkcji telewizyjnych lat 50. i 60. XX wieku. Byli oczywiście krytycy, którzy uważali, że za mało jest w tym projekcie realizmu, że aluzje są zbyt subtelne i niezrozumiałe.
Mimo upływu lat Kabaret Starszych Panów do dziś ma swoich fanów, a piosenki, które powstały ponad 50 lat temu nadal bronią się zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej – “są dobre na wszystko” – jak śpiewali dwaj starsi panowie.
Źródła:
https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/2384897,Fenomenalny-Kabaret-Starszych-Panow
https://zwierciadlo.pl/kultura/retro/432328,1,jeremi-przybora–piosenka-jest-dobra-na-wszystko.read
Pobierz i zapisz na swoim komputerze:
NUTY VOL. 2 W FORMACIE PDF (PDF, 1,3 MB)
PODKŁADY VOL. 2 w wysokiej jakości (320 kbps) WRAZ Z NUTAMI (329 MB)